Julkisuuteen levinneen kameratallenteen leikkeessä (https://goo.gl/YpwyHB) naismyyjä ottaa kiinni mieshenkilöä ja käyttää kiinnioton varmistamiseksi paprikasumutetta. Videon kommentoinnissa myös turvallisuusalalla työskentelevät ovat ylistäneet myyjän ripeitä ja rohkeita toimia. Tällainen reagointi on nähty seurauksena muuntorangaistuksen poistolle. Kauppiaat ovat olleet – suurelta osalta syystäkin – hermostuneita varkausrikoksiin liittyvästä kulusiirrosta valtion rangaistuseuraamusinstansseilta kauppiaiden kannettaviksi. Tapa– ja ammattivarkaat ovat ottaneet kaiken ilon irti vapaudu vankilasta –kortista.

Rikollisen hävikinhallinnan ammattilaisena en voi kuitenkaan millään tavalla olla innoissani kehityksestä, jossa amatöörit käyttävät harkitsemattomasti voimaa ja vaarantavat tarpeettomasti oman ja muiden turvallisuuden. Yllättävä isku leukaan murtaa myyjän leukaluun. Käytetty neula tartuttaa lihamestariin parantumattoman hepatiitin. Myyjä saa pahoinpitely- ja vapaudenriistosyytteet perusteetta ja väärin suoritetusta kiinniotosta. Rajat rohkeuden ja uhkarohkeuden sekä voimankäytön ja pahoinpitelyn välillä ovat ohuet. Erityisen kummallisia tapaukseen liittyvässä kommentoinnissa ovat olleet työnantajatahon tällaista toimintaa ylistävät lausunnot. Pienempi tai keskisuuri yritys voi hyvinkin kaatua työntekijän tapaturman myötä. Työantaja voi kohdata myös syytteet työturvallisuusrikoksesta. Kaupasta karannut mäyräkoira on silloin purrut pahimmalla mahdollisella tavalla.

Pienemmillä liikkeillä ei ole varaa pitää vartijaa liikkeessä kaikkina aukiolotunteina. Vaikka varaa tällaiseen turvallisuusylellisyyteen olisikin ei vartija voi olla kaikkialla yhtä aikaa. Paikalle hälytettävä piirivartija saapuu paikalle usein kun ensimmäiset kaljat on korkattu jo ties missä.

Olen jo pitkään pitänyt myymälänturvallisuuden avaimena myymälän omaa koulutettua henkilökuntaa. Henkilökunta on paikalla aina – vartija ei. Miten myyjän olisi sitten toimittava? Miten myyjät tulisi kouluttaa? Henkilökunnan koulutuksessa on anastusrikoksien vähentämiseksi kello siirrettävä toiseen suuntaan. Reagoinnin sijaan on oltava edellä. Myymälässä asioiva on huomioitava mahdollisimman pian ja yksiselitteisesti. Varas ei pidä parrasvaloista vaan siirtyy mielellään takaisin varjoihin. Hankala ja joskus vaarallinen konfrontaatiotilanne on vältetty.

Vartioimisliikkeet ja turvallisuustekniikan myyjät uskottelevat heidän palveluiden olevan vastaus tähän haasteeseen. Älkää uskoko varauksetta heitä. Ne ovat vain osa ratkaisua. Ratkaisua, jossa pääpaino on myymälän turvallisuusajatteluun sitoutuneella koulutetulla henkilökunnalla.

Lue lisää koulutuspalveluistamme

Start typing and press Enter to search